مشکل را دقیقا پیدا کردم .

تمامی دیتابیس را به UTF8 تبدیل کردم و مشکل حل شد . تمامی فیلدها قابلیت فارسی شدن را دارند .

نکته اینجاست که باید دو فایل زبان در شاخه LANGUAGE این کامپوننت که یکی فارسی و دیگری لاتین است را باز کرد و در هر دو فیلدها را وارد کرد . در یکی با زبان لاتین و دقیقا همان فیلد را در فایل زبان فارسی ، بصورت فارسی ایجاد کرد .
یعنی ایجاد فیلد باید دستی صورت پذیرد .

ضمنا تشکر ویژه دارم از علیرضا که زحمت زیادی را متحمل شدند.